Het adviestraject

Een duidelijk adviestraject, dat wil toch iedereen?

Reis Planning
1. Kennismakingsgesprek

Tijdens de intake bespreken we jouw persoonlijke situatie, wensen, doelen, kennis en ervaring, hoe je risico’s ervaart, en jouw huidige financiële positie. We leggen onze dienstverlening helder uit en maken duidelijk welke stappen we samen doorlopen. Daarnaast geven we een duidelijke uitleg over de kosten, zodat je precies weet waar je aan toe bent. En we maken direct een afspraak voor het volgende gesprek.

Elk mens is anders, en dus is ook elk financieel plan anders. Tijdens de intake bepalen we samen hoeveel gesprekken nodig zijn, afhankelijk van de complexiteit en de tijd die je zelf wilt investeren in jouw plan.

2. Inventarisatiefase

Tijdens de inventarisatie verdiepen we ons verder in jouw situatie. We vragen alle benodigde documentatie op om je zo goed mogelijk te kunnen adviseren. Je kunt de documenten eenvoudig uploaden in het online portaal dat speciaal voor jou wordt aangemaakt. De adviseur neemt, indien nodig, telefonisch contact met je op om aanvullende informatie op te vragen. Zodra de inventarisatie volledig is afgerond, gaat jouw adviseur aan de slag met de analyse.

3. Analyse

In de analysefase van het advies beoordeelt de adviseur zorgvuldig jouw huidige financiële situatie. Daarbij wordt rekening gehouden met geplande of verwachte toekomstige veranderingen, zoals een nieuwe baan of gezinsuitbreiding.

Tijdens de analyse worden de volgende onderdelen van jouw financiële situatie in kaart gebracht:

  • Inkomen nu en in de toekomst
  • Huidig uitgavenpatroon
  • Huidige vermogensverdeling
  • Huidige belastingdruk
  • Huidige risicobeheersing

De huidige situatie vormt het vertrekpunt van jouw financiële plan. In dit plan bekijken we hoe jouw financiële situatie kan worden geoptimaliseerd om meer geld over te houden. Geld is immers een middel om jouw leven te financieren; hoe beter jouw financiën zijn georganiseerd, hoe meer ruimte er is om jouw doelen te realiseren.

Na de analyse wordt een korte "financiële foto" gemaakt van jouw huidige situatie. Deze foto gebruiken we later om de huidige situatie te vergelijken met de nieuwe situatie, zodra het plan is afgerond.

Top of the mountain
4. Gesprek

Tijdens het gesprek bespreken we eerst de huidige (financiële) situatie. We kijken hoe alles nu is ingericht en gaan vervolgens tijdens het gesprek met elkaar kijken waar geoptimaliseerd kan worden. Dit doen we door de volgende onderdelen door te nemen:

  • Haalbaarheid van jouw wensen en doelen
  • Inkomen nu en in de toekomst optimaliseren
  • Uitgaven beheersen
  • Vermogen maximaliseren (rendement toevoegen)
  • Belasting besparen
  • Risico's beheersen

Een financieel plan gaat over cijfers, maar geld is slechts een middel. Het is een middel om jouw dromen uit te laten komen. Daarom kijken we in het gesprek met elkaar welke dromen we waar kunnen maken (nu en in de toekomst) en maken een strategisch plan met elkaar die ervoor zorgt dat je niet alleen financiële rust, maar ook emotionele rust krijgt. Het financieel plan is dan het middel om deze dromen ook daadwerkelijk uit te laten komen. Denk bijvoorbeeld aan minder werken, eerder stoppen of iets heel anders te gaan doen dan je nu doet.

Als er meerdere gesprekken staan ingepland worden tussentijds ook acties mee gegeven. De uitvoer van deze acties bespreken we dan weer in het volgende gesprek.

Wil jij meer financiële rust? Neem vrijblijvend contact op

Wat wil je weten?

Via de onderstaande links vind je aanvullende nuttige informatie. Raadpleeg ons als je vragen hebt.

Financiële begrippenlijst

Sommige uitdrukkingen over geldzaken kom je niet elke dag tegen. De financiële begrippenlijst legt de meeste daarvan alvast uit en beantwoordt enkele veelgestelde vragen. Nog iets niet duidelijk? Aarzel niet en neem direct even vrijblijvend contact op.

Wat valt onder bijkomende kosten?

Als je een huis koopt, moet je rekening houden met allerlei kosten, naast de koopprijs. Denk hierbij aan de kosten voor het verbouwen en inrichten van je huis en de verhuizing. Maar er zijn ook de zogenaamde aankoopkosten, zoals de rekening van de notaris en ons hypotheekadvies. 

Meer lezen

Wat is een hypotheek?

Bij een ‘hypotheek’ leen je geld voor het aankopen van een woning. Deze geldt daarbij als onderpand. Dit zogenaamde ‘hypotheekrecht’ biedt de geldverstrekker meer zekerheid dat de lening kan worden terugbetaald. Hij verkrijgt via een hypotheek namelijk het recht om je woning te verkopen als jij de hypotheeklasten niet meer betaalt. In dat geval is er sprake van een executieverkoop. Daarnaast wil de geldverstrekker veelal ook een pandrecht.

Meer lezen

Wat kan ik meer lenen met een
energiebespaarbudget?

Steeds meer mensen denken na over zonnepanelen en isolatie of andere energiebesparende maatregelen. Wanneer je wilt gaan verduurzamen, gelden er ruimere mogelijkheden voor een hypotheek. Met het Energiebespaarbudget mag je namelijk tot 6% bovenop de woningwaarde lenen. Oók met NHG. 

Meer lezen

Hoe zit dat met de (vrijstelling)
overdrachtsbelasting?

Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning. Dat maakt de aankoop van een woning voor hen een stuk goedkoper. Vanaf 1 april 2021 geldt aanvullend dat de woning niet duurder mag zijn dan € 400.000. Kopers van 35 jaar of ouder die in de woning gaan wonen, betalen 2%. Beleggers gaan 8% betalen. De overheid wil met deze maatregelen starters en doorstromers meer kansen geven op de woningmarkt. De overheid heeft hiervoor een handige 'infographic' gemaakt. Hieronder vind je daarover extra informatie.

Meer lezen

Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Meer lezen

Bekijk alle financiële begrippen

Heb je vragen? Neem vrijblijvend contact op

Openingstijden

Ma t/m Vr
08:00 – 18:00

Za
08:00 - 12:00

Zo
gesloten

Afspraken op avonden of andere tijdstippen buiten de vaste openingstijden kunnen in overleg gemaakt worden