Het adviestraject

Elk adviestraject is bij mij hetzelfde. Of je nu komt voor een plan voor de toekomst, een woonadvies of meer inzicht in jouw financiële situatie. De stappen in het traject zijn hetzelfde. Ik geloof erin dat dit traject jou het beste helpt om de juiste keuzes te kunnen maken. Het adviestraject is als volgt:

1. Kennismakingsgesprek

Het kennismakingsgesprek is het eerste gesprek dat ik voer met mijn klanten. Dit gesprek is bedoeld om jou te leren kennen. Ik vind dat ik mensen niet kan vertellen wat zij met hun geld moeten doen als ik hen niet ken. In het kennismakingsgesprek bepaal ik ook of jij als klant bij mijn bedrijf past. En jij bepaalt natuurlijk of mijn bedrijf bij jou past. Als we samen vinden dat we bij elkaar passen gaan we verder met de eerste stap naar financiële rust. 

2. Inventarisatiefase

Om een financiële foto te maken heb ik veel informatie nodig. Het verzamelen van de benodigde informatie kan veel tijd, frustratie en energie kosten. Ik weet precies welke informatie nodig is om een goede financiële foto te kunnen maken. Ik help je daarom graag om alle juiste gegevens te verzamelen. Zo hoef je hier zelf geen uren mee bezig te zijn. Ik maak tevens gebruik van de Ockto app waarmee je op een gemakkelijke manier heel veel informatie met jouw DIGID kunt aanleveren. Ik kan bij jou langs komen zodat we alle (digitale) mappen door kunnen lopen om de juiste informatie bij elkaar te verzamelen.

3. Analyse

Als ik alle informatie heb gekregen die nodig is om een financiële foto te maken ga ik aan de slag. Ik voer al jouw financiële gegevens in in mijn geavanceerde financiële planningssysteem. De uitkomst van het planningssysteem analyseer ik voor jou. Deze uitkomst deel ik met jou in een gesprek. In dit gesprek analyseren we samen jouw financiële situatie en brainstormen we over een strategie voor jouw financiële toekomst. Deze strategie ga ik vervolgens voor jouw uitwerken.

Lindenhaeghe LR 2405110203 (1)
4. Actieplan

Na het analyse gesprek ga ik aan de slag met een actieplan. Ik werk een aantal scenario's uit die we in ons gesprek hebben besproken met elkaar. Met deze scenario's kunnen we met elkaar bepalen welk scenario het beste bij jou past. Verwacht geen lange adviesrapporten. Je krijgt een kort overzicht van de verschillende scenario's en kunt in jouw kluis meekijken in het planningssysteem. De scenario's bepreken we met elkaar in een laatste gesprek. Daarna kan je direct aan de slag om met jouw plan aan de slag te gaan. 

5. Voortgangsgesprek

Een aantal maanden na ons laatste gesprek heb ik nog een vervolggesprek met jou. Het doel van dit gesprek is om te bepalen hoe het plan voor jou uitwerkt in de praktijk. We sturen bij waar nodig. Als het plan nog niet volledig werkt voor jou passen we het scenario wat aan zodat je het ook beter in de praktijk kunt brengen. Indien gewenst kunnen we nog een nieuw scenario uitwerken.

6. Jaarlijks gesprek

Een jaar na het laatste gesprek gaan we weer opnieuw met elkaar om tafel. Het doel van dit jaarlijkse gesprek is om een nieuwe financiële foto te maken. Vanuit deze nieuwe financiële foto kunnen indien gewenst nieuwe doelen toegevoegd worden die ik voor jou kan uitwerken. Ik zal alle nieuwe wet- en regelgeving integreren in jouw financiële plan en uitleggen wat de impact van deze nieuwe wet-en regelgeving is voor jouw toekomstplan. Het enige wat jij hoeft te doen is het plan uitvoeren. Jij hebt de touwtjes in handen. Ik help jou alleen bij het juiste inzicht om rationele(re) financiële keuzes te maken. 

Wil jij meer financiële rust? Neem vrijblijvend contact op

Wat wil je weten?

Via de onderstaande links vind je aanvullende nuttige informatie. Raadpleeg ons als je vragen hebt.

Financiële begrippenlijst

Sommige uitdrukkingen over geldzaken kom je niet elke dag tegen. De financiële begrippenlijst legt de meeste daarvan alvast uit en beantwoordt enkele veelgestelde vragen. Nog iets niet duidelijk? Aarzel niet en neem direct even vrijblijvend contact op.

Wat valt onder bijkomende kosten?

Als je een huis koopt, moet je rekening houden met allerlei kosten, naast de koopprijs. Denk hierbij aan de kosten voor het verbouwen en inrichten van je huis en de verhuizing. Maar er zijn ook de zogenaamde aankoopkosten, zoals de rekening van de notaris en ons hypotheekadvies. 

Meer lezen

Wat is een hypotheek?

Bij een ‘hypotheek’ leen je geld voor het aankopen van een woning. Deze geldt daarbij als onderpand. Dit zogenaamde ‘hypotheekrecht’ biedt de geldverstrekker meer zekerheid dat de lening kan worden terugbetaald. Hij verkrijgt via een hypotheek namelijk het recht om je woning te verkopen als jij de hypotheeklasten niet meer betaalt. In dat geval is er sprake van een executieverkoop. Daarnaast wil de geldverstrekker veelal ook een pandrecht.

Meer lezen

Wat kan ik meer lenen met een
energiebespaarbudget?

Steeds meer mensen denken na over zonnepanelen en isolatie of andere energiebesparende maatregelen. Wanneer je wilt gaan verduurzamen, gelden er ruimere mogelijkheden voor een hypotheek. Met het Energiebespaarbudget mag je namelijk tot 6% bovenop de woningwaarde lenen. Oók met NHG. 

Meer lezen

Hoe zit dat met de (vrijstelling)
overdrachtsbelasting?

Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning. Dat maakt de aankoop van een woning voor hen een stuk goedkoper. Vanaf 1 april 2021 geldt aanvullend dat de woning niet duurder mag zijn dan € 400.000. Kopers van 35 jaar of ouder die in de woning gaan wonen, betalen 2%. Beleggers gaan 8% betalen. De overheid wil met deze maatregelen starters en doorstromers meer kansen geven op de woningmarkt. De overheid heeft hiervoor een handige 'infographic' gemaakt. Hieronder vind je daarover extra informatie.

Meer lezen

Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Meer lezen

Bekijk alle financiële begrippen
Lindenhaeghe LR 2405105539

Heb je vragen? Neem vrijblijvend contact op

Openingstijden

Ma t/m Vr
08:00 – 18:00

Za
08:00 - 12:00

Zo
gesloten

Afspraken op avonden of andere tijdstippen buiten de vaste openingstijden kunnen in overleg gemaakt worden